Tuesday, May 1, 2012

Sektörler Büyüdükçe Rekabet Artıyor

Seçimi Yap !






        Türkiyede ve dünyada liberal ekonomilerin hüküm sürdüğü her ülkede her geçen yıl rekabet ve marka sayısı artıyor. AC Nielsen'in araştırmasına göre, Türkiye'deki 2 milyar 93 milyon TL'lik meşrubat pazarının 1 milyar 474 milyon 448 TL'lik kısmını kolalı içecekler oluşturuyor ve ülkemizdeki kola tüketimi yıldan yıla artmaya devam ediyor. PEPSİ'nin Max'ı piyasaya sürmesinin ardından Coca-Cola'nın sıfır şekerli Zero'yu çıkarması, light pazarının yüzde 28 büyümesini sağladı. Türkiyede her geçen yıl rekabet ve marka sayısı artıyor. Şöyle bir geçmişe giderek hatırlarsak 94'lü yıllarda tanıştığımız cep telefonları sektöründe o yıllarda en çok satan cep telefonu markası Ericsson'du. Arkasından ise Motorola geliyordu. Akabinde Nokia değişik tasarımlı telefonlarıyla cep telefonu sektörünün uzun yıllar liderliğini sürdürdü ve bugün gelinen noktada iPHONE sektörde açık ara lider ve kendisini Blackberry takip ediyor. Rakiplerine karşı fark yaratanlar inovatif buluşlarla ezeli rekabette üstünlük sürmeye devam ediyor. Beyaz eşya pazarında birkaç büyük üreticinin elinde tuttuğu bir pazar. Lider de her zaman Arçelik. Ancak, 10 yıl önceye baktığımızda ilk 3`te büyük bir değişiklik gözleniyor. 1995`te Arçelik, Beko ve Bosch, 1995`te pazarın yüzde 95`ine hakim iken, 2005`te bu 3 markanın toplam payı 17 puan azalarak yüzde 78`e geriledi. Bu tablonun oluşmasında Vestel in pazar payını artırması etkili oldu.

     Bütün pazarlamacılar 4P nin ne anlama geldiğini çok iyi bilir. Peki nedir 4P'nin açılımı ;

  •                      4 P ................4 M ( Müşteri ) 
    1. Price (Fiyat)............Müşterinin harcadığı para
    2. Promotion (Promosyon) ....Müşteriye faydası 
    3. Placement (Dağıtım)...........Müşteri açısından doğru zaman ve yer
    4. Product (Ürün).....Müşteriye sağladığı imaj

    Pazarlamanın 4 P si ürünü satar ,4 M ise ihtiyacı giderir. Bunun dışında ürüne anlam katan değer katan öğeler ise ; Tasarım ve Kalite 
       Tabi sektörler büyüdükçe artan rekabette tüketici kazançlı çıkarken, değişimi ve çağın ihtiyaçlarını doğru gözlemleyemeyen firmalar ise bu oyundan elenen taraf olmaya mahkum kalıyor.


        “Rekabet, aynı yarışta koşmayı seçmek demektir. Rekabetüstünde ise rakipler, kendi yarış alanlarını kendileri seçerler.” Edward de Bono


Cihan ANDİÇ



No comments:

Post a Comment