Son on yılda ülkemizdeki yıllık kişi başına düşen cips tüketimi çok büyük oranlarda artış gösterdi. Cips çeşitleri, bazı benzer ürünler ile birlikte çerez adı altında anılıyor ve ölçülüyor. Çerez pazarının büyüklüğü 2004 yılında 233 milyon dolar iken bugün pazarın büyüklüğü 2012 itibariyle 800 milyon doları aştı. Bu US dolar cinsinden %343 büyüme anlamına geliyor. 2004 yılı kişi başına düşen cips tüketimi 400g iken, 2012 itibari ile kişi başına düşen cips tüketimi 1kg yakaladı. Bu rakam gelişmiş birçok ülkede daha yüksek. ABD’de kişi başı tüketim yaklaşık 9 kg, İngiltere’de 5kg. Ortadoğu ülkelerinde ise tüketim 3kg olarak gerçekleşiyor. Türkiye’de de cips tüketen kesim hızla artıyor. FritoLay Doritos, Ruffles ve Lay’s markalarıyla Türkiye’de cips pazarında en büyük paya sahip şirketlerden birisi.
Ürünleri en çok gençler ve çocuklar tüketiyor. Cips pazarında ondan fazla uluslararası marka bulunuyor. Bu markaların yanı sıra yerel markalar da var. Yeni çıkan ürünler sektördeki rekabeti artırıyor.
Kim ne üretiyor
FRİTO LAY : 20’yi aşkın farklı ürün yelpazesi
bulunuyor. Ruffles ve Doritos ile gençleri, Cheetos ile çocukları ve Lay ’s ile
tüm yaş gruplarını hedef alan kuruluş, A la Turca markası altında ürettiği Ofis
3-5’le şimdi de çalışanları yakaladı . Cheetos ’ta HOSO olarak adlandırılan
Yüksek Oleik Asitli Ayçiçeği Yağı kullanımına yönelen firma, bu yolla
çocuklarının sağlıklı beslenmesini isteyen aileleri hedef aldı. HOSO, "iyi
yağlar" olarak bilinen doymamış yağ oranını yükselterek "kötü
yağlar" olarak nitelendirilen doymuş yağ oranını yüzde 40 azaltıyor. Cips
şekillerin de yatığı yenilikle X ve O şeklindeki mısır çerezlerinden yeni
Cheetos XOX’i üretti.
KRAFT : Yöresel lezzetlere ağırlık veren firma,
domates ve fesleğen, acılı ezme ve pastırmalı çeşitleriyle ön plana çıkmaya
çalışıyor. 8 farklı ürün çeşidi bulunan Cipso ve 5 farklı Patos ürünüyle
rekabet eden Kraft , son olarak cipse 3 boyut kavramını da kazandırdı. 4 farklı
lezzete sahip Çerezos ise biftek aromasıyla dikkat çekiyor. Toplam 17 farklı
ürünle pazarda rekabet ediyor.
PROCTER &GAMBLE : Pringles’ın Baharatlı (Paprika),
Teksas barbekü soslu, orjinal, peynirli ve soğanlı olmak üzere bir çok farklı
çeşitle rekabet ediyor.
YERLİ MARKALAR: Seykar Gıda Peritos markasıyla 8
farklı lezzette 18 çeşitle pazarda yer alırken, aromalı toz içecek sektöründe
faaliyet gösteren Nazlı Gıda da cep çerezi olarak tanımladığı 10 gramlık Dabi
Dabi mısır çerezi ile sektöre yeni katılan firmalardan. Gesa Gıda’nın ise
yetişkin ve çocuk ürünleri olarak sınıflandırdığı ürün grubunda Cornitos,
Rulito, Punto ve Patsito markalırıyla 40 farklı çeşidi bulunuyor.
Patates cipsleri 16-50 yaş grupları, mısır cipsleri 15-22
yaş arasındaki gençler, Pelet cipsler ve mısır cipsleri ise çocuklar ağırlıklı
olarak tüketiyor. Cipsi en sık ve daha fazla miktarlarda tüketen kesim daha çok
14-24 yaş grubu gençler. Bu yaş grubundan sonra 8-13 yaş arası çocuklar başlıca
cips tüketicileri arasında yer alıyor. Kadınlar ince dilimlenmiş erkekler ise
kalın ve baharatlı cipsleri seviyor. Ayrıca, tüketicilerin yüzde 65’i cipsin
yanında meşrubat içmeyi tercih ediyor. 2-7 yaş arası çocuklar daha çok mevye
suyunun, gençler ve yetişkinler ise bira ve alkollü içeceklerin yanında cipsi
tercih ediyor.
Cihan ANDİÇ
Cihan ANDİÇ
No comments:
Post a Comment